Senin, 23 November 2015

Bagaimana untuk Melegakan Sembelit - Rawatan Semulajadi Untuk Sembelit

Bagaimana untuk Melegakan Sembelit - Rawatan Semulajadi Untuk Sembelit

Ramai orang, sebenarnya mempunyai pergerakan usus yang mereka rasa biasa yang mereka mengalami sembelit. Jika ada orang yang tidak mempunyai pergerakan usus yang biasa atau setiap hari maka mereka percaya bahawa mereka mengalami sembelit. Ia tidak dinyatakan di mana-mana bahawa apa yang jumlah sebenar pergerakan harian atau mingguan usus. Ia mungkin tiga kali dalam satu hari atau mungkin tiga kali seminggu, kedua-dua keadaan adalah normal. Sesetengah orang mempunyai najis secara semula jadi lebih kukuh daripada yang lain.

Takrif sebenar sembelit yang mempunyai jumlah yang kering, keras dan kecil air besar biasanya kurang daripada tiga kali seminggu. Orang yang mengalami pergerakan usus mengalami air besar sukar dan menyakitkan. Beberapa gejala-gejala lain air besar termasuk perasaan tidak selesa, kembung dan lembap.

Setiap orang sedikit masa dalam hidup mereka mengalami sembelit. Antara punca amnya mungkin kekurangan senaman dan pemakanan yang tidak sihat. Bagi sesetengah orang masalah sembelit hanya sementara dan bukan ciri yang kekal. Sekiranya seseorang merasakan bahawa dia mengalami sembelit maka dia boleh mengetahui sebenar sebab, gejala dan juga mencegah sembelit. Ia akan memberikan kepadanya atau relief tetap beliau.

Antara punca-punca biasa sembelit adalah seperti berikut -

1. Kurang bersenam
2. Masalah yang berkaitan dengan usus besar dan rektum
3. Penyalahgunaan julap
4. Masalah dengan fungsi usus
5. Dengan mengabaikan keinginan untuk membuang air besar
6. sindrom usus Rengsa
7. Ubat
8. cecair tidak mencukupi
9. Tidak cukup serat dalam diet
10. Penyakit Khusus - sklerosis berbilang dan lupus

Beberapa langkah penting perlu diambil untuk melegakan sembelit -

1. Meningkatkan pengambilan diet serat yang tinggi. Mengambil pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet anda. Elakkan pengambilan roti, kentang, daging dan juga makanan berminyak.

2. Meningkatkan pengambilan kubis kerana ia bukan sahaja merupakan serat yang tinggi tetapi juga mengandungi enzim yang menggalakkan saluran pencernaan keseluruhan untuk "flush".

3. Untuk melegakan sembelit anda perlu hidrat mencukupi. Minum sekurang-kurangnya 1.5 hingga 2 liter air atau lebih bergantung kepada keadaan cuaca, senaman dan saiz anda.

4. Senaman adalah ubat yang baik untuk melegakan sembelit. Tetapi tidak melakukan senaman sahaja untuk melegakan sembelit. Membuat tabiat biasa bersenam untuk melegakan sembelit.

5. Satu ubat yang baik untuk melegakan sembelit adalah untuk mengambil pisang dengan segelas susu panas. Tetapi penyelesaian ini hanya untuk sembelit yang ringan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar